Infokutuju

Do Not Stop Learning

4 Golongan Laki-Laki Calon Penghuni Neraka


Dalam agama Islam, laki-laki telah ditaqdirkan menjadi pemandu bagi kaum perempuan, baik itu suami yang menjadi Imam dari istri,anak{terutama anak perempuanya}, Bapak/ayah kandungnya, saudara kandung laki-laki. Di akherat nanti, mereka dimintai pertanggung jawaban atas ibu, istri,anak perempuan,saudara perempuan mereka yang bisa saja kaum laki-laki termasuk golongan calon penghuni neraka,......Nauzubillah min zalik...! Siapa sajakah mereka ?


Pertama:- 'Ayahnya' - Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia.Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya.Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.. tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik oleh anaknya.
  • Kedua:- 'Suaminya' -  Apabila seorang suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat,memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram,apabila suami mendiamkan diri.. Walaupun dia seorang alim (solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal)maka dia akan ditarik oleh isterinya.
  • Ketiga:- Saudara laki-laki kandung' - Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh kepada saudara laki-lakinya.. jikalau mereka hanya mementing keluarganya saja dan adik perempuannya dibiar melenceng dari ajaran ISLAM. Tunggulah tanggung jawab terhadap adiknya di akhirat.
  • Keempat:-' Anak Lelakinya' - Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari Islam, maka anak itu akan dipertanyakan dan diminta pertangung-jawaban diakhirat kelak..

1 komentar :